Wat doe ik

Ik werk meestal met professionals in het onderwijs. Zij kunnen individueel, als team of als organisatie, bij mij terecht voor

Supervisie

Als supervisor begeleid ik mensen in een leerproces dat leidt tot (meer) inzicht in wie zij zijn, wat hun beroep van hen vraagt, en hoe dat in concrete beroepssituaties tot uiting komt. Het doel is persoonlijke professionele groei. Het vertrekpunt van de geprekken is steeds een concrete situatie in je werk. Samen met de supervisor ga je op zoek naar wat er voor jou in die situatie te leren valt. De aanleiding om supervisie te gaan volgen kan verschillend zijn: je hebt het gevoel dat je dreigt vast te lopen in je werk, of met een bepaalde collega; of je merkt dat je in bepaalde situaties steeds in dezelfde patronen verzeild raakt, en vraagt je af of het ook anders kan; of je vraagt je af of je in je huidige werk nog wel helemaal op je plaats bent. Maar het kan ook zo zijn dat je niet echt concrete problemen ervaart, maar eens wilt onderzoeken in welke richting je je verder zou kunnen ontwikkelen, in je huidige werk of op een andere plek. Samen verkennen we aan de hand van je werkinbreng welke thema’s er spelen, op welke manier die een rol spelen, en hoe je daarin verder kunt komen.
Supervisie kun je individueel volgen, of met één of twee medesupervisanten. Een traject omvat gemiddeld 12 tot 15 bijeenkomsten van één tot twee uur, afhankelijk van het aantal deelnemers.

Wil je meer weten over mijn visie op het vak? Lees dan mijn tekst “Koud, warmer, warm: Balanceren tussen afstand en nabijheid in supervisierelaties”.

Advies en begeleiding

Scholen zijn voortdurend in verandering. Dat gaat niet altijd vanzelf. Op een verantwoorde manier veranderen vraagt van de leiding kennis van en inzicht in processen, zorgvuldigheid, en daarnaast veel aandacht en energie in alle gelederen van de organisatie. Met mijn ruime ervaring met veranderingsprocessen in onderwijsorganisaties ben ik beschikbaar om een school daarbij te ondersteunen. Daarbij ga ik altijd uit van de situatie die er is, en niet van een blauwdruk van de gewenste situatie: veranderen heeft alleen kans van slagen als je aansluit bij de bestaande situatie, met al zijn sterke èn minder sterke kanten, en van daaruit stappen gaat zetten in de gewenste richting.
De aard van de ondersteuning kan variëren van eenmalig advies tot een langdurig begeleidingstraject.

Teamtraining

Ik houd ervan leerprocessen te faciliteren. Naast individuele professionals begeleid ik ook teams in het realiseren van hun leerwensen. Teams van docenten, vakgroepen, schoolleidingsteams. Voorbeelden van onderwerpen waarmee ik ervaring heb: visie-ontwikkeling, competentie-ontwikkeling, samenwerking, kwaliteitsbewaking. In overleg bepalen we wat er nodig is, afhankelijk van de leerwensen en de beschikbare tijd.
1